Marktwaar (2002) 1

Vandaag bevinden we ons op een marktplein. We ontlopen het koopstimulerend muziekje van het warenhuis en begeven ons tussen de kramen waar de verkopers met omhaal van woorden en flinke stemverheffing hun spullen aanprijzen. De een vertelt dat zijn stoffen uiterst duurzaam zijn en toont dat aan door er met een baksteen over te schuren. In een andere kraam verkoopt een juffrouw schoonheidsmiddelen en is daarbij zelf het toonbeeld van een succesvolle behandeling. Een melkkraam en hoe je met melk kunt variëren op weg naar een ijzersterk gestel. Bloemen die pas verwelken als we er op uitgekeken zijn. Op de markt is van alles te koop tot brood toe in allerlei soorten, waarmee de echte honger alsook de lekkere honger verdreven kan worden. En allemaal vertellen ze dat we nergens goedkoper uit zijn dan hier.

Het is moeilijk om vast te stellen wat er waar is van wat er wordt verteld. Een goede veeboer ziet op het oog wat een koe waard is. Sommige vrouwen voelen aan de stof en kennen dan meteen de soort en kwaliteit. Voor de meubeltjes hebben we een timmermansoog nodig en voor de kleren gaan we af op het heilig oog voor de maat. Maar voor de gemiddelde burger is het altijd uitkijken, want de kraam die talencursussen verkoopt doet het soms met taalfouten in de aanbieding

Het is de profeet Jesaja die ons naar deze markt heeft meegenomen. Hij heeft daar namelijk een heel eigen kraam ingericht. Hij roept ons toe en daagt ons uit met ons heilig oog en oor. Hij is best een vervelende concurrent voor al die andere kramen want neemt dezelfde woorden in de mond maar met een belangrijke toevoeging. "Wat ik heb kost niet eens een beetje, kost helemaal niets, is zelfs voor geld niet te verwerven". Hij verkoopt bijvoorbeeld geduld dat duurzamer is dan de meest slijtvaste stof, hij verkoopt vertrouwen en blijmoedigheid die je rimpels doen verdwijnen beter dan het beste schoonheidsmiddel, hij heeft geduld voor een ijzersterk geestelijk gestel en alle mogelijk geestesgaven om het leven op te sieren. Hij verkoopt geloof, hoop en liefde. Dat is nog eens andere koek," dat is ander brood, dat is brood dat echt blijvend verzadigt", zegt hij. Kenners hebben inderdaad een heilig oor en oog en die begrijpen dan wat hij bedoelt met dat brood, zoals de toehoorders van Jezus van Nazareth later ook begrepen: "Dit zijn woorden van eeuwig leven".

Die profeet neemt ons mee naar zijn eigen kraam niet alleen omdat hij zijn totaal andere marktwaar aan ons nog eens wil aanprijzen, maar vooral omdat hij ons wil uitnodigen ook eens in de kraam te komen staan en het te laten horen dat er nog heel wat meer is dan alleen spullen die mensen nodig hebben en gelukkiger maken. Natuurlijk vraagt dat enige moed en oefening ook. Lidwina van Schiedam en nog zoveel andere profeten van vroeger en nu, die konden het, die kunnen het, leraren, veel ouders zijn er die het kunnen en durven te zeggen wat werkelijk meer waarde heeft dan alleen bezit. Er zijn ook prutsers bij, die alleen schermen met Bijbelteksten of die in onbegrijpelijk taal hun onwankelbare dogma's proberen te verkopen. Het is alweer ons eigen heilig oor en oog dat wel in staat is de echte er uit te halen.

Het is niet altijd gemakkelijk die echte waardevolle marktwaar te promoten. Thuis oefenen tegen onszelf is belangrijk, want de eigen overtuiging zal altijd doorklinken.